Test af punktérfrie dæk fra Tannus

Da klubaftenen torsdag d. 12. marts blev aflyst p. gr. a. corona-krisen, kommer der her et lille indlæg om de nye dæk, der er kommet på markedet fra firmaet Tannus. Firmaet skulle selv have været til stede på aftenen for at fortælle om dækket, og jeg var én af 2 personer i klubben, der fik et sæt dæk stillet til rådighed til test.

Jeg har nu cyklet i omegnen af 300 km på dækket, som er monteret på min vinter-racercykel. Dækket er i str. 700 x 23 C. Kørslen har primært været pendling mellem hjem-arbejde, men også et par træningsture Kronheden rundt.

Min interesse i denne type dæk er begrundet i, pendlingen hjem-arbejde forgår før solopgang og efter solnedgang i vintermånederne december – februar. Det er ekstremt ubehageligt at stå i rabatten på en mørk landevej i typisk regn og blæst og skulle foretage et slangeskift på et cykelhjul. Når jeg cykler af sted på Tannus-dækkene er det med noget mere ro i maven, og jeg er sikker på at nå frem uden væsentlige forsinkelser.

Montering af dækkene: Først og fremmest skal man bestille den rigtige dæk-størrelse og i den forbindelse skal man tage et præcist mål af den indvendige fælg-bredde på det hjul, dækket skal monteres på. Der medfølger nemlig en pose med små plastic-plader, der skal fiksere dækket i fælgen og disse skal have den rigtige dimension i forhold til fælgbredden. Man starter med at se (Og gense) den lille instruktions-video på Tannus’ hjemmeside og følger blot instruktionerne heri. Monteringen er rimelig enkel, dog skal der bruges en del kræfter, når man skal presse dækket på plads med det medfølgende stykke monteringsværktøj.

Hvordan er de så at cykle på:

Positivt:

1. Dækkene kan ikke punktere og det giver ro i maven, når man skal af sted på arbejde på cyklen.

2. Jeg har lagt mærke til, dækket suger væsentligt mindre vand med op fra vejen, end de ”Traditionelle” dæk. Skyldes måske, dækkene er helt uden mønster. Det er en kæmpe-fordel, da der så går væsentlig længere tid, inden man bliver gennemblødt på fødderne, når man cykler i regnvejr eller på våde veje. (Og har det regnet på mine ture- ja tak)

3. Jeg behøver ikke undgå ”Dårlige” cykjelstier med disse dæk, og er derfor fri for negative tilråb fra bilister, som man ofte får, hvis man cykler ude på vejen, fordi cykelstien simpelthen er for dårlig og der ligger for meget l… på den.

Mindre positivt:

1. Rullemodstanden er væsentlig større på disse dæk. (Tannus skriver selv 10 -15%) og det skal nok passe – på ny asfalt.

På mine pendler-ture er jeg begunstiget af at have rigtig meget nyt asfalt at køre på, så der er det overhovedet ikke noget problem. Men taler vi eksempelvis de 61 km rundt om Kronheden, hvor asfalten er virkelig gammel, dårlig og slidt: Der kan det mærkes. Men det er heller ikke noget problem, – det er bare bedre træning. Og så er det faktisk sådan at jo lavere fart, jo mere modstand, så når man kører en 5% procents stigning på dårlig asfalt, føles det som om man kører på nogle af de vilde stigninger i Harzen. Men igen – god træning. Men skulle jeg eksempelvis følges med andre i cykelklubben, ville jeg, med det niveau, jeg er på styrkemæssigt, være dybt afhængig af et godt C-hold i klubben. Min seneste træningstur var på 25 km/t i snit på de 61 km.

Generelt: Der er udmærket komfort i dækkene til det kørselsmønster, jeg har. Sikkerhedsmæssigt oplever jeg ikke nogen forskel.

Sammenfatning: Tannus-dækkene er helt perfekte til mig på vinterraceren for pendling og vinter-træning. Så de kommer ikke af igen.

Testperson: Karsten Thomsen.