Gode råd til at komme i gang med cykling

Formålet med dette skriv er at fortælle lidt om hvordan man kan komme igang med cykling og
forberede dig på hvad der møder dig som aktiv i en cykelklub for motionister.
Træning

Begrebet motionscykling

Motionscykling er så vidtspændende et begreb, at det kan siges at omfatte alt lige fra den daglige cykeltransport til og fra arbejde til regelmæssige og systematiske træningsture på 30-100 kilometer. På dette plan må cyklingen også siges at have et sportsligt præg, selv om der ikke er tale om konkurrencecykling. Det er denne form for sportslig cykling, som vi dyrker i Ringkøbing Cykleklub.

Cyklingens fordele

Cykelmotion giver socialt samvær, nye venner og i Ringkøbing cykleklub vægter vi kammeratskabet højt og vil gerne sikre at alle har en god og sikker tur.
Cykling er en skånsom form for motion hvor der er mulighed for at få pulsen op og at helbredet forstærkes gennem et forbedret åndedræt, et forbedret blodomløb, et stærkere hjerte, stærkere muskler, et forbedret bevægeapparat, formindsket åreforkalkning, en nedbringelse af kropsvægten og kan modarbejde stres.
Som cykelmotionist vil det være godt at sætte sig nogle mål med træningen. Et cykelmotionsløb? At forberede en cykelferie? At tabe et par kilo? Blot at ville motionere noget mere? At møde nye mennesker?

Træning

Træning generelt: Det væsentligste er blot at komme i gang og få tillagt sig nogle gode vaner😊
Indendørstræning: Cykling på motionscykel, ruller og lignende redskaber i vinterhalvåret er en god måde at holde formen ved lige om vinteren, klubben har også mtb ture om vinteren som man kan køre med på, disse ture foregår rundt i området på jord-, grus- og asfaltveje. Vi kan også anbefale at deltage på spinninghold om vinteren, det er en god måde at holde kontakten med klubkammeraterne og en god træning med høj intensitet.
Udendørstræning: Man kan cykle udendørs hele året rundt. Det er kun et spørgsmål om at have nødvendigt udstyr og påklædning.
I sæsonen, der begynder i marts måned og slutter i september måned, træner vi i vores klub hver mandag, onsdag og lørdag, det er naturligvis frivilligt hvor meget man vil træne og hvor intensiv man ønsker at køre.Udenfor sæsonen varierer motionisternes træning meget fra person til person,mange trapper meget ned med cyklingen i årets sidste kvartal for derpå at opbygge formen i årets første kvartal med næsten daglig motion, måske suppleret af alternative motionsformer.

Påklædning

Cykelhjelmen er en selvfølgelig påklædning til at sikre dit fortsatte gode helbred. I vores klub skal hjelm bruges under alle cykelture uanset koldt eller varmt vejr. I koldt vejr kan der med fordel benyttes en hætte under hjelmen eller et pandebånd. I varmt vejr er brug af hjelm også blot en vanesag. I Ringkøbing Cykleklub kan man som medlem købe cykeltøj i en god kvalitet med klubbens sponsorer på og vi vil fra bestyrelsens side gerne opfordre til at vi alle kører i klubtøj til trænningerne også få at vise vore sponsorer frem da disse er ved til at sikre at vi kan købe tøjet til nogle meget favorable priser ssamt sikre klubbens eksistens.

Drikke

Uanset om det er varmt eller koldt i vejret og du måske ikke føler behov for det, bør du altid have en vandflaske med dig på turene. Du sveder og skal have erstattet væsketabet. Blot 1½ liter væsketab betyder 10% nedsættelse af ydeevnen. For øvrigt er det dejligt efter en ”bjergbestigning” og få lidt at drikke. Et par mundfulde hver kvarter er god vane.

Cyklen

Man behøver ikke købe den sidst nye model for at komme igang med cykling man kan sagtens finde en god brugt cykel til at starer på og finde ud af om det er noget for dig inden man evt. køber en nye/dyre cykel. Uanset om du finder en brugt eller køber en ny cykel er det vigtigt at have den rigtige cykel til kørselsbehovet.
Ny Racercykel: Skulle du få lyst til at investere i en ny racercykel vil en rimelig god og ny koste fra cirka 7000 kroner og opefter. Søg råd og vejledning hos fagmanden og få den skræddersyet til dine mål. Det behøver ikke koste ekstra at få en cykel, som passer dig som den skal.
Reservedele/værktøj: Man bør naturligvis have 1 til 2 ekstra slanger af rette størrelse med på turene – samt nødvendigt værktøj. Hertil hører både dækjern, samt pumpe. Kigger man sine dæk efter inden turen, kan man måske finde små flintesten og fjerne dem inden de gør skade. I regnvejr vender de små flintesten spidserne i vejret som små isbjerge med den tungeste del nedad og derved blive en fjende af os cyklister.

Sikkerhed

Din sikkerhed er min sikkerhed og omvendt. Det er meget vigtigt at udvise disciplin når mange færdes sammen på cykel. Vores sport er ikke ufarligt og man bør udvise påpasselighed både overfor hinanden og overfor andre trafikanter.
Herunder er opridset nogle grundlæggende principper for at vi som cykelrytter kan færdes på vejene så sikkert som overhovedet muligt.
Advarsler, advarselstegn og kommandoer skal videregives henholdsvis forfra og bagfra fra rytter til rytter således alle får samme information om ændringer i kørslen, tempo m.v. Snak i flokken må ikke ske på bekostning af sikkerheden under kørslen. Rytterne må holde deres pladser i flokken, ligesom man ikke må foretage pludselige handlinger, kørselsændringer og opbremsninger, uden først at advisere flokken. Smådefekter på cyklen afhjælpes under stop og ikke under kørslen. Af- og påtagning af overtøj foretages ligeledes under stop. Husk – vi er motionister og har tid nok!

Holdkaptajnen lægger holdets rute, påser disciplinen holdes, ingen hægtes af flokken og klubbens etiske regler følges.

Følgende kommandoer benyttes:

Kommandoen

 

Betydning

 

ForfraBetyder modkørende trafik
BagfraBetyder bagfra kommende trafik
Hul / hullerBetyder huller i vejbanen. Meldingen suppleres med at der peges ned mod hullet i kørebanen
Kig op / se opBetyder forhindring forude
EnkeltrækkeBetyder rytterne skal danne enkeltkolonne ved at højre række ændrer hastighed.
Forreste ryttere hæver hastighed og bagerste sænker den for derved at skabe hul/plads til venstre række
DefektBetyder rytter har defekt på cyklen og flokken lader farten glide langsom af uden pludselige opbremsninger.
Een nedBetyder hastigheden er for høj og skal sænkes med 1 km/t.
VenstreBetyder svingning til venstre
HøjreBetyder svingning til højre
StopBetyder flokken skal standse helt op.
FriBetyder fri passage af – eller udkørsel på vej

 

At rejse sig op i pedalerne under kørsel i flok kan være farligt, idet mange – ofte med et pludselig fast tag i styret – trækker sig op i stående stilling. Cyklens hastighed vil derved et kort øjeblik falde kraftigt med risiko for at bagved kørende kører op i baghjulet og styrter. Det er derfor god vane at undlade at trække sig op og i stedet at rejse sig langsomt på cyklen og derved holde uændret hastighed på cyklen. Op ad bakke er det endnu vanskeligere at holde hastighed på cyklen når man rejser sig til stående stilling. Hold derfor yderligere afstand til forankørende cyklisters baghjul.
Mobiltelefon medbragt på turene er ganske udmærket som nødtelefon. Følg færdselsreglerne og vis hensyn og tolerance overfor dine medtrafikanter. Tag det aldrig for givet, at dine medtrafikanter har set dig – vær opmærksom og årvågen overfor ændringer i trafikken. Vi er som cyklister de svageste i trafikken og de nærmeste til at passe på os selv.

Vi håber at se dig til vores træningssamlinger. Du er også velkommen til at rette henvendelse til medlemmer af bestyrelesen, hvis du har ubesvarede spørgsmål.